Wednesday, August 25

forex...

Aku berangan...
Kalaulah aku reti main saham. Dan dapat keuntungan yang berlipat-lipat ganda setiap hari. Aku akan meraung dn menjerit kepada sesiapa sahaja dlm rumah nie "AKU KAYA...."
fuuuh... indahnya mimpi aku nie....

Ade orang yg pengaruh die kuat tau lam idup aku. dia cakap an!
"Ko stadi selame-lame nie tok ape? Apa yang ko harap dapat dari ko stadi nie? Ke ko saje je nk buang masa selama 10 thun ko stadi sejak dri skolah rendah smpai masuk ke MRSM?"

Betul lah an, bila kita tkde motif atau matlamat, macam kita berbuang masa ah an. Betul lah an ckap die, ape motif aku stadi selama nie? dan aku pikir-pikir balik. makin lame aku pikir. makin tkde semngat aku nk bukk buku. bosannye stadi! Asal aku bersusah payah berpeluh-peluh lak tu. Adeh. Waktu aku form 4 lah! waktu tu. aku masih buntu!

"Sebenarnya im. ko kene letak tujuan utama ko stadi nie sebenarnye tok DUIT! Ko paham tak! tok jadi kaya! tok ko hidup senang nnti! Ko stadi sebab ko nak dapat kerja yang bagus dan ko nk bagi makan anak bini ko sme tuh! ko kne ade duit im! itu motif ko stadi skrang! ko letak ketepi motif-motif lain, ko setkan kepale otak ko! DUIT! DUIT! DUIT!" beliau smbung lagi.

oOoo. soz segala penat lelah aku hanye tok duit!? (~.~)
So... tuh je ke jawapan dari penat lelah aku menimba ilmu? Hanya tok duit? Hanya tok mndapat kesenangan? aish.
kan best kalau kenyataan nie benar dn tk dapat disangkal! kan best kalau segala tunjuk ajar "beliau" tuh ak dapat terime bulat-bulat dan ikut seperti "lembu dicucuk hidung". Kan best kalau dapat abaikan segala tanggungjawab hidup ni, biarkan saja pikiran kita melayang dan melihat dari sudut tepi sebagai penonton sahaja... kan best kalau kita dapat ambil jalan mudah jew... erm. duit-duit-duit-duit. kenapa?!

Persoalan.
Sudi ke kita? Mencari jalan mudah jew? Sudi ke kite mnjadi penonton dn lihat arus dunia mmbelai kita dengan manja dengan senyuman-senyuman snis yang ditawarkan? Sudi ke kita mengabaikan tanggungjawab dan menggoyang kaki smbil pikiran kita melayang?
Konklusi.
Bermakna... tujuan aku stadi bukan tok duit... sebab aku tak sudi.


p/s... post mnjadi begitu kebendaan dan keduniaan sebab wang menjadi krisis skrang. Banyak barang yang perlu dibeli, banyak keperluan dan kahausan nafsu yang perlu dibelai, tpi sumber kewangan menyekat segala-galanya!

No comments: