Friday, August 6

Gare de Tours 17July2010

Assalamualaikum. Disini aku tengh menunggu di Gare de Tours sambil berlagak macam orang bisnessman.Rasa sangat bangga. Dengan komputer LenovoY450 berdiri tegap atas «Lap» aku. Saya mampu berlagak macam seorang usahawan muda. Sambil mendengar lagu yang agak menarik. Hehe. Iaitu lagu Wonderwall dari band yang agak pames. Oasis. Saya sangat tertarik dengan pemandangn disini. Masing masing sibuk dengan urusan masing masing. Setiap manusia yang lalu lalang di depan mata saya memberi saya ilham untuk terus hidup dan teroka dunia yang penuh cabaran dan misteri ini. Satu train dari Paris tiba di Gare de Tours. Diorang pon kluar dengan beg masing masing. Tanpa menghiraukan mereka disekeliling mereka dan terus menuju ke luar pintu Gare sambil melihat lihat dan mengintai ngintai orang yang mereka nantikan untuk menyambut kedatangan mereka.

Agaknya. Camtulah telatah aku setiap kali aku kluar dari Gare. Macam diorang gak. Sibuk dengan urusan aku. Dan kekadang kita lupa untuk melihat dan perhatikan keadaan sekililing kita. Sambil bersyukur kehadrat Ilahi betapa besarnya nikmat dan anugerah kurniaan Beliau kepada kita.

Ermmm. Makin lama kita membesar. Cara kita fikir dan otak kita sudah makin matang. Kita mula persoalkan tujuan hidup kita. Hak hak kita sebgai manusia, dan mula persoalkan larangan dan had had kita sebagai seorang manusia. Kita dilahirkan dan dibesarkan oleh nikmat dan anugerah yang Tuhan berikan kepada kita. Kita dijaga dan dipelihara sejak dari kandungan lagi oleh Allah yang maha kuasa atas setiap makhluknya. Kita diberi makanan. Kita diberkian kurnian roh. Dan akal sejak dari kecil lagi. Tapi kenapa bila kita sudah besar dan mula berfikiran matang. Dan mula menyalahgunakan otak kita, kita bersikap angguh dan takabur dengan nikmat dan kurnian yang Allah berikan kepada kita. Kita mula fikirkan yang kita hidup didunia ini, hanyalah semata mata untuk bersuka ria dan mengisi kekosongan nafsu kita. Kita mula persoalkan yang haram dan yang halal. Kenapa aku tak bleh makan makann haram. Makann yang bukan dibunuh dengan nama Allah. Sedangkan manusia lain yang tidak beragama islam hidup dengan makanan camni pon derang bleh sihat. Haha. Siapakah kita untuk menanyakan soalan camni. Kita hanyalah seorang makhluk ciptaan yang dicipata dengan satu tujuan jew. Iaitu beribadat, dan menjadi khaifah. Dan disini aku ingin menasihat diri aku sendri dan juga mereka yang disekeliling supaya ingt balik asal usul dan siapakah kita sebnarnya. Siapakah aku? Apakah tujuan aku?

Hidup kita didunia bagaikan satu penjara. Apabila aku menghembuskan nafasku yang terakhir. Makan terlepaslah aku dari dunia itu. Itulah nikmat yang paling hebat bagiku. Dan aku disambut oleh bidadari bidadari dari syurga. Dan melihat air sungaiMu yang mengalir di bawah kaki tanpa henti henti. Dan aku mendapat haruman seharum kasturi. Ak bersyukur. Bukakanlah pintu dan kurungan aku ini supaya aku dapat bersamamu. Bersama-sama dengan utusan Mu yang paling ku cinta. Aku menitiskan air mata melihat betapa anggkuhnya dan takaburnya aku disisimu YaAllah. Berikanlah aku hidayat. Dan pentunjuk supaya aku tidak leka dengan nafsuku ini.

Pengembaraanku sebgai hambaMu. 17.July.2010.

Ku bersujud kepadaMu.


1 comment:

Anonymous said...

hermmmm